Spelmusikens utveckling

music_138386987

En av de viktigaste komponenterna i ett spel är musiken som drar in oss i spelet och sätter en atmosfär som verkligen får det att kännas som att vi är inne i spelet. Spelmusik har spelat en stor roll genom åren och ett spel utan musik är helt enkelt inte möjligt. I texten nedan kan du läsa om spelmusikens utveckling och några av de mest kända musik styckena ur spel.

I det tidiga skedet då spel enbart bestod av några pixlar på en skärm och man fick lov att begränsa resurserna så gott det gick så var spelmusiken väldigt simpel. I till exempel NES (Nintendo Entertainment System) så kunde man enbart använda fem kanaler samtidigt vilket gjorde att kompositörerna blev extremt begränsade. Trots detta så ser många tillbaka på musiken från den tiden som mästerverk och några av spelkulturens mest kända låtar kommer från den eran. Det finns även många som anser att det var tack vare dessa begränsningar som gjorde att kompositörerna kunde skapa så enkla och minnesvärda melodier. Några bra exempel på sådana låtar är Ducktales – The Moon och Megaman 2 – Dr. Wily’s Castle.

Med tiden så utvecklades tekniken mer och mer och man kunde skapa allt mer trovärdig musik. Idag så är det väldigt vanligt för spel med tillräckligt stor budget att samla ihop en orkester och spela in riktig live musik istället för digitalt skapad musik. Men det finns också dem som skriver 8-bitars musik med gamla datorchip för att emulera den gamla nostalgiska känslan man fick av äldre spel.

 

Comments are closed.